Wizyta studentów Pedagogiki Uniwersytetu WSB Merito w Gdańsku
Studenci pod opieką wykładowcy Katarzyny Szymańskiej, odwiedzili wejherowskie więzienie, aby w praktyce zapoznać się z codzienną pracą i służbą funkcjonariuszy Służby Więziennej, a w szczególności zadaniami realizowanym przez kadrę działu penitencjarnego.
Wychowawcą być
Tytułem wstępu studenci zostali zapoznani z historią jednostki oraz ze strukturą organizacyjną obejmującą komórki organizacyjne, działy, stanowiska. Podczas spotkania przybliżono podział obowiązków poszczególnych pracowników w szczególności kadry działu penitencjarnego, w którego skład wchodzi kierownik, wychowawcy realizujący zadania w powierzonej grupie wychowawczej, wychowawca do spraw kulturalno - oświatowych, ds. pomocy postpenitencjarnej i psychologowie.
Miejsce oddziaływań penitencjarnych
Po krótkim wprowadzeniu w strukturę organizacyjną, studenci zwiedzili wydzieloną część – oddział mieszkalny, w którym realiozwne są oddziaływania penitencjarne, zadania i czynności ochronne oraz uprawnienia sadzonych wynikające z przepisów prawa oraz zadania logistyczne. Również zwiedzili świetlicę, celę izolacyjną, zabezpieczającą, ambulatorium, radiowęzeł, bibliotekę, pola spacerowe.
Resocjalizacja – proces odbywający się w izolacji
Dzięki wizycie w jednostce penitencjarnej studenci uświadomili sobie, że rola Służby Więziennej to nie tylko ochrona społeczeństwa przed sprawcami przestępstw, ale także szeroko pojęta praca resocjalizacyjna mająca na celu przywrócenie jednostki , która popełniła przestępstwo, do społeczeństwa oraz zminimalizowanie ryzyka ponownego zaangażowania się w działania przestępcze. To działanie skoncentrowane na rehabilitacji i reintegracji jednostki, mające na celu zmianę jej zachowań i postaw, aby mogła ona lepiej funkcjonować w społeczeństwie. Proces resocjalizacji obejmuje różne aspekty, takie jak edukacja, terapia, praca, a także wsparcie psychologiczne i wychowawcze.
Wspólny cel
Celem spotkania więzienników ze studentami było zbliżenie środowiska nauki i szkolnictwa wyższego ze środowiskiem praktyki.
Tekst/zdjęcia: mjr Urszula Olszewska, st.szer. Klaudia Reszke