Moc książek
Historie to skrzydła, które pomagają wznosić się każdego dnia.
Czytanie to wolność. Czytanie to oddech.
Czytanie pozwala zobaczyć świat w nowy sposób i zaprasza do światów, których nigdy nie chcesz opuścić.Richard Van Camp
Biblioterapia
Biblioterapia to użycie wyselekcjonowanych materiałów czytelniczych jako pomocy terapeutycznej oraz pomocy w rozwiązywaniu problemów przez ukierunkowane czytanie. W biblioterapii książka pełni rolę narzędzia pokazującego między innymi, że czytelnik nie jest pierwszym, ani jedynym człowiekiem, który ma problem. Pokazuje również, że jest wiele rozwiązań jego problemu. Zachęca do spojrzenia na swoją sytuację z różnych perspektyw. Pomaga w zrozumieniu intencji postępowania ludzi. Identyfikując się z bohaterem, odbiorca może mówić o swoich uczuciach pod pozorem mówienia o postaci i w ten sposób doskonalić proces terapeutyczny.
Zadaniem biblioterapii jest pomoc w nazywaniu uczuć oraz pobudzanie do dyskusji. Dzięki tej metodzie czytelnik rozwija myślenie i samoświadomość, co działa motywuje do działania. Służy także zrozumieniu siebie, wspiera emocjonalnie oraz niesie pomoc w rozwiązywaniu problemów, a także dostarcza nowych informacji.
Biblioterapia wśród wskazanych celów, którymi się kieruje matakże cel resocjalizacyjny, co sprawia, że może być metodą pracy z grupą osób niedostosowanych społecznie. Jej zastosowanie pozwala na uświadomienie jednostce sytuacji problemowej, a w konsekwencji na przepracowanie, omówienie negatywnych emocji.
Z biblioteki do zakładu karnego
Skazani odbywający karę w grudziądzkiej jednostce mieli okazję wziąć udzia w zajęciach z biblioterapii, któe poprowadziłą Joanna Piekarska pracująca w Bibliotece Narodowej od 2004 roku. Obecnie pełni funkcję kierownika Zakładu Edukacji Bibliotekarskiej. Jest absolwentką Instytutu Bibliotekoznawstwa i Informacji Naukowej Uniwersytetu Warszawskiego oraz podyplomowych studiów „Literatura i książka dla dzieci i młodzieży” w Instytucie Literatury Polskiej Uniwersytetu Warszawskiego.
Jest także autorką licznych szkoleń w zakresie literatury dziecięcej i młodzieżowej oraz możliwości ich wykorzystania we wspieraniu procesu edukacyjnego, rozwojowego, biblioterapeutycznego. Posiada bogate doświadczenie w pracy czytelnikami; dziećmi, dorosłymi, osadzonymi. Zostałą wyróżniona Odznaką honorową „Zasłużony dla Kultury Polskiej”.
Osadzeni podczas zajęć mieli możliwość rozmowy oraz zadawania pytań prelegentce, dzięki czemu brali bardzo aktywny udział w spotkaniu. Zapoznali się z wieloma pozytywnymi aspektami czytania ksiązek oraz dzielili się własnym doświadczeniem. Takie interaktywne zajęcia są najskuteczniejszą formą oddziaływań penitencjarnych.
Tekst/ zdjecie: kpt. Karolina Goss