Projekt pn. „Kompleksowe działania szkoleniowo-aktywizacyjne mające na celu przygotowanie osób odbywających karę pozbawienia wolności do skutecznego powrotu na rynek pracy i do społeczeństwa po zakończeniu odbywania kary pozbawiania wolności” stanowi jeden z elementów procesu resocjalizacji.

Kolejny krok do dalszego rozwoju społecznego i gospodarczego kraju

W programie FERS (Fundusze Europejskie dla Rozwoju Społecznego) będzie realizowane wsparcie na rzecz m. in. poprawy sytuacji osób na rynku pracy, zwiększenia dostępności dla osób ze szczególnymi potrzebami, zapewnienia opieki nad dziećmi, podnoszenia jakości edukacji i rozwoju kompetencji, integracji społecznej, rozwoju usług społecznych i ekonomii społecznej oraz ochrony zdrowia.

Edukacja ustawiczna

Współczesny świat, szczególnie ten poza murami więzienia, charakteryzuje się zmiennością, która oddziałuje na różne sfery życia, szczególnie na rynek pracy. W odpowiedzi na te zmiany, uczenie się przez całe życie staje się nie tyle możliwością, co koniecznością. Grono osób odbywających karę pozbawienia wolności to szeroki przekrój osób. Począwszy od tych, którzy nie mają podstawowych umiejętności zawodowych, kompetencji, kompletnego wykształcenia czy doświadczenia zawodowego, po osadzonych którzy pracowali na wysokich stanowiskach i pieli się po szczeblach kariery. Co ciekawe, trudności w odnalezieniu na rynku pracy pojawiają się w obu tych grupach. Naszym zadaniem jest uświadomienie potrzeby ciągłego edukowania i wzbudzanie u osadzonych woli współpracy.

Kto może skorzystać?

Projekt skierowany jest do osób odbywających karę pozbawienia wolności, którym pozostał czas nie dłuższy niż 3 lata do odbycia kary pozbawienia wolności, lub którym pozostało nie dłużej niż 3 lata do nabycia uprawnień do ubiegania się o warunkowe przedterminowe zwolnienie z odbywania kary pozbawienia wolności. Osadzeni, po wstępnych rozmowach z wychowawcami, chętnie zgłaszają się na spotkania z doradcą zawodowym oraz dalsze etapy aktywizacji. Niektórzy potrzebują zewnętrznej motywacji, jednak są i tacy, którzy widzą u siebie potrzebę działania i już teraz zabiegają o miejsce na liście zakwalifikowanych.

Rekrutacja w trzech etapach

Etap 1. Zajęcia z doradcą zawodowym obejmujące opracowanie Indywidualnego Planu Rozwoju Zawodowego oraz zdiagnozowanie preferencji/predyspozycji zawodowych. Przygotowanie się na skuteczny powrót na rynek pracy i do społeczeństwa, po zakończeniu odbywania kary;

Etap 2. Udział w szkoleniu zawodowym, który prawdopodobnie odbędzie się w potulickiej jednostce w ramach trzech specjalizacjach tj. glazurnik, robotnik budowlany i operator wózka widłowego;

Etap 3. Udział w szkoleniu komputerowym. Podniesienie kompetencji cyfrowych. W szczególności mający znaczenie dla osadzonych odbywających długoterminowe kary pozbawienia wolności – główny cel to zapobieganie wykluczeniu cyfrowemu. To, co z łatwością przyswajają nasze dzieci, dla dorosłego, szczególnie osoby odizolowanej od społeczeństwa, może być jednak nie lada problemem.

Bezpieczeństwo cyfrowe

W dobie wszechobecnej technologii pojawia się także szereg zagrożeń. Kradzieże danych osobowych, wyłudzenia, piractwo cyfrowe czy uzależnienie od internetu to jedne z najpopularniejszych niebezpieczeństw czyhających w sieci. Organizowane zajęcia będą miały na celu zarówno rozwój kompetencji cyfrowych osób pozbawionych wolności, jak i poprawę umiejętności bezpiecznego korzystania z nowych technologii.
 

Tekst: st. szer. Natalia Kowalska

Grafika: por. Justyna Sejdowska-Szrajber

Generuj pdf
Znajdź nas również na
Serwis Służby Więziennej