Kompleksowe działania szkoleniowo-aktywizacyjne dla osób odbywających karę pozbawienia wolności
Głównym założeniem projektu jest przygotowanie osób odbywających karę pozbawienia wolności do skutecznego powrotu na rynek pracy i do społeczeństwa po zakończeniu odbywania kary. Realizacja tego zadania opierać się będzie na podjęciu kompleksowych działań na rzecz poprawy motywacji więźniów oraz ich zdolności do podjęcia zatrudnienia. W ramach zadań realizowane będą bezpośrednie działania związane z aktywizacją osadzonych oraz realizacją szkoleń podnoszących ich kwalifikacje zawodowe. Pozwoli to na stworzenie warunków do kompleksowej poprawy, motywacji więźniów i zdolności do podjęcia zatrudnienia co będzie miało istotny wpływ na ich dalsze funkcjonowanie w społeczeństwie.
Plany zostaną opracowane równoległe z udziałem osób pozbawionych wolności w zajęciach pozwalających na nabycie kompetencji, niezbędnych do poruszania się na rynku pracy, tj. obejmujących m.in. zdolność racjonalnego gospodarowania czasem, autoprezentację, sztukę rozmowy i spokojnego argumentowania, radzenia sobie z negatywnymi emocjami, sposobów poszukiwania pracy, prowadzenia rozmów z potencjalnymi pracodawcami, przygotowywania dokumentów służących podjęciu pracy, adekwatnej samooceny, motywacji do pracy, zarządzania budżetem itp.
W kolejnym etapie, wobec osób u których zdiagnozowane zostaną szczególne deficyty w zakresie kompetencji zawodowych, zostaną objęci szkoleniami o charakterze zawodowym, których tematyka będzie określana w oparciu o bieżące informacje na temat potrzeb rynku pracy pozyskiwanych z różnych dostępnych źródeł (np. z powiatowych urzędów pracy, od potencjalnych pracodawców itp.), a także przy uwzględnieniu zdiagnozowanych osobistych potrzeb i potencjału uczestników, przy jednoczesnym uwzględnieniu ograniczeń związanych z przebywaniem w warunkach izolacji więziennej.
Oferta szkoleniowa uwzględniać będzie również kursy podnoszące tzw. “zielone kompetencje”, co pozwoli na podjęcie zatrudnienia w obszarach, które są ważne z punktu widzenia transformacji ekologicznej. Działania kończyć się będą uzyskaniem przez osadzonych odpowiednich kwalifikacji i kompetencji, których potwierdzeniem będą stosowne zaświadczenia lub certyfikaty określone przez normy prawne regulujące obszar szkolenia zawodowego osób dorosłych w formach pozaszkolnych.
Tekst i zdjęcia: mł. chor. Adrianna Wolak-Rucińska