Świadectwo- Nie lekceważ potęgi ciemnej strony mocy
Program profilaktyczny „Świadectwo – nie lekceważ potęgi ciemnej strony mocy” został opracowany z myślą o uczniach szkół gimnazjalnych, ponadgimnazjalnych oraz ich rodzicach. Celem tego przedsięwzięcia jest przygotowanie młodzieży na pierwszy kontakt z narkotykami lub nowymi substancjami psychoaktywnymi oraz ochrona ich przed podejmowaniem ryzykownych zachowań, które mogą prowadzić do uzależnień, demoralizacji oraz utraty zdrowia i życia. Rodzicom należy pokazać i uświadomić wagę zagrażania, nauczyć ich jak rozpoznawać zagrożenie i jak nie dać się oszukać. Ponadto rodzicom przekazywana jest wiedza na temat rodzaju i wyglądu narkotyków, sposobu ich zażywania oraz efektów odurzających jak też i wiedza na temat sytuacji i przedmiotów związanych z zażywaniem narkotyków.
Głównym narzędziem i elementem tego programu są świadectwa osób uzależnionych oraz osób skazanych za przestępstwa narkotykowe aktualnie odbywających karę pozbawienia wolności. Osoby te opowiadają o tym jak narkotyki zrujnowały ich życie, jak sięgnęli dna, i jak się od niego odbili. Proszą i przekonywają uczniów, aby uczyli się na ich błędach. Aby byli mądrzy przed szkodą a nie po szkodzie. Opowiadają o dramacie
swojego życia, ku przestrodze dla innych. Ponadto w rozmowie z rodzicami prelegenci (osoby uzależnione oraz dealerzy) uczą ich jak nie dać się oszukać przez dziecko, które zażywa narkotyki i chce za wszelką cenę ukryć ten fakt. Opowiadają jak oni oszukiwali swoich rodziców lub innych członków rodziny. W prelekcjach uczestniczą również skazani, odbywający aktualnie kary pozbawienia wolności za przestępstwa dotyczące handlu narkotykami. Opowiadają o swojej działalności ze szczególnym uwzględnieniem dramatycznych sytuacji związanych z wybranymi osobami, które kupowały od nich narkotyki. Przy braku możliwości opuszczenia zakładu karnego przez wytypowanego prelegenta spotkania profilaktyczne odbywają się w danym zakładzie karnym.
Program jest realizowany w szkołach gimnazjalnych oraz podadgimnazjalnych na terenie miasta Otwocka z udziałem przedstawicieli Okręgowego Inspektoratu Służby Więziennej w Warszawie, zaplecza dydaktyczno-terapeutycznego Księży Pallotynów SAC, wspólnoty Wyrwani z Niewoli oraz Fundacji Pasja Życia siostry Jolanty Glapka.
Ponadto założenia i cele programu zostały zaakceptowane przez kadrę terapeutyczną Placówki Readaptacyjno-Rehabilitacyjnej, Ośrodek Terapeutyczny w Karczewie, ul. Anielin 2, 05-480 Karczew oraz przez siostrę Jolantę Glapka – psychologa i terapeutę, autorytet w obszarze leczenia i profilaktyki uzależnień.
CELE PROGRAMU:
- Profilaktyka uzależnień od narkotyków oraz innych substancji psychoaktywnych.
- Podniesienie świadomości społecznej w zakresie zagrożeń, jakie niosą za sobą narkotyki oraz nowe substancje psychoaktywne.
- Zdobycie wiedzy o narkotykach przez rodziców dzieci i młodzieży, eksperymentujących z narkotykami lub podejrzewającymi swoje dzieci o zażywanie narkotyków.
- Szerokie rozpowszechnienie informacji na temat rodzajów instytucji niosących pomoc osobom uzależnionym lub też wchodzącym w nałóg.
- Przeciwdziałanie przestępczości uczniów.
- Jak nie stać się ofiarą przestępstwa.
- Wzmacnianie postaw i zachowań społecznie pożądanych.
- Dbałość o własny wizerunek
Zadania szkolnego programu profilaktycznego w poszczególnych obszarach działania
- Profilaktyka uzależnień od narkotyków oraz innych substancji psychoaktywnych oraz cele 2,3 i 4.
Zadania:
- danie uczniom i rodzicom świadectwa na temat konsekwencji zażywania narkotyków – osoby uzależnione, skazani;
- rozmowa z rodzicami na temat metod oszukiwania i ukrywania faktu zażywania narkotyków – osoby uzależnione, skazani;
- zapoznanie uczniów z rodzajami uzależnień od substancji psychoaktywnych;
- zapoznanie rodziców z podstawowymi wiadomościami dotyczącymi grożącym ich pociechom uzależnień od narkotyków oraz nowych substancji psychoaktywnych;
- wykład dla rodziców na temat rodzaju, wglądu narkotyków i dopalaczy oraz rzeczy i przedmiotów związanych z ich zażywaniem;
- uświadomienie uczniom oraz ich rodzicom zachowań około narkotykowych np. kradzieże, prostytucja, handel ludźmi, sprzedaż organów etc.
- projekcje filmów z Internetu zamieszanych przez samych narkomanów będących w stanie odurzenia;
- pokaz zdjęć i filmów ofiar narkotyków i dopalaczy z policyjnych spraw lub w miarę możliwości na żywo;
- prelekcje i spotkania w Zakładach Karnych;
- przedstawienie uczniom mechanizmu uzależnień;
- zapoznanie uczniów ze skutkami uzależnień od narkotyków i dopalaczy;
- kreowanie świadomego stosunku do środków uzależniających;
- wykształcenie u młodzieży umiejętności oceny środowiska, w którym przebywa;
- prowadzenie wczesnej interwencji dla młodzieży podejmującej zachowania ryzykowne (odwoływanie się do specjalistycznej pomocy);
- otoczenie opieką uczniów, u których występują zachowania ryzykowne;
- udzielanie pomocy wychowankom wycofującym się z podjętych działań ryzykownych.
- Przeciwdziałanie przestępczości uczniów:
Zadania:
- zwrócenie uwagi na umiejętności przewidywania skutków nieodpowiedniego postępowania i zachowania w różnych sytuacjach i miejscach;
- wskazywanie czynów świadczących o przejawach demoralizacji, czynów karalnych oraz przestępstw ściganych z urzędu;
- uświadamianie konsekwencji prawnych związanych z popełnieniem czynów karalnych;
- poznanie środowisk rodzinnych uczniów i pomoc rodzinom dysfunkcyjnym i niewydolnym wychowawczo;
- zorganizowanie różnych form spędzania wolnego czasu przez uczniów;
- informacja o instytucjach i miejscach pomocy dla rodziców i uczniów;
- prowadzenie wczesnej interwencji wobec młodzieży, u której zauważalne są przejawy demoralizacji oraz wobec sprawców czynów karalnych (odwoływanie się do specjalistycznej pomocy).
- Jak nie stać się ofiarą przestępstwa
Zadania:
- uświadomienie uczniom ich praw i obowiązków związanych z postępowaniem karnym;
- prelekcje na temat podstawowych zasad bezpieczeństwa w życiu codziennym.
- Wzmacnianie postaw i zachowań społecznie pożądanych.
Zadania:
- kształtowanie postaw moralnych i właściwej hierarchii wartości;
- budzenie pragnienia naśladowania pozytywnych cech autorytetów;
- wywoływanie refleksji na temat własnej przyszłości;
- nauka kultury bycia i pozytywnego stosunku do drugiego człowieka;
- kształtowanie odpowiedzialności za siebie i innych;
- Dbałość o własny wizerunek.
Zadania:
- kształtowanie postawy asertywnej i umiejętności asertywnego zachowania;
- kształtowanie umiejętności radzenia sobie z trudnymi sytuacjami i presją przy jednoczesnym zachowaniu równowagi psychicznej;
- wspieranie w dążeniu do rozwoju osobowości i świadomego stosunku do siebie i innych osób;
- kształtowanie poczucia własnej wartości i budowanie adekwatnej samooceny uczniów;
- rozwijanie zainteresowań uczniów;
- kształtowanie umiejętności efektywnej komunikacji.
Działania skierowane do uczniów
- Dostrzeganie i reagowanie ze strony nauczycieli, pracowników szkoły, uczniów i rodziców na przejawy uzależnień, przemocy czy wandalizmu.
- Czuwanie nad prawidłowym przebiegiem procesu adaptacji i integracji w środowisku szkolnym.
- Organizowanie warsztatów, prelekcji i spotkań.
- Realizowanie zadań zawartych w szkolnym programie profilaktycznym podczas zajęć dydaktyczno – wychowawczych.
- Zagospodarowanie czasu wolnego uczniów, przez zorganizowanie ciekawych zajęć pozalekcyjnych.
- Organizowanie imprez klasowych i szkolnych.
- Prowadzenie indywidualnych rozmów z uczniami.
- Wspieranie uczniów w rozwiązywaniu problemów.
- Inne działania mające na celu przeciwdziałanie zagrożeniom oraz ich eliminowanie.
Działania skierowane do rodziców
- Organizowanie warsztatów, prelekcji i spotkań.
- Dostarczanie informacji o sposobach rozpoznawania wszelkich zagrożeń u swoich dzieci.
- Indywidualne rozmowy z rodzicami i opiekunami na temat zagrożeń mogących wystąpić u ich dzieci.
- Angażowanie rodziców i opiekunów do współdziałania na rzecz zapobiegania i eliminowania zagrożeń dotykających młodzież.
- Aktywne włączenie rodziców we wszystkie działania podejmowane przez szkołę.
- Wskazywanie instytucji specjalistycznych udzielających pomocy uczniom.
Działania skierowane do Rady Pedagogicznej
- Zapoznanie Rady Pedagogicznej z założeniami programu „Świadectwo – nie lekceważ potęgi ciemnej strony mocy”.
- Budowanie konsekwentnej profilaktycznej polityki szkolnej.
- Niezwłoczna i zdecydowana interwencja nauczycieli i wszystkich pracowników szkoły na wszelkiego rodzaju przejawy uzależnień i przemocy.
- Prowadzenie przez nauczycieli i wychowawców klas lekcji ukierunkowanych na problemy uzależnień, promowanie zdrowia oraz budowanie właściwych wzorców zachowań.
- Wprowadzanie treści profilaktycznych do zajęć dydaktyczno – wychowawczych.
- Analizowanie przez Zespół Wychowawczy przypadków uzależnień uczniów, agresji i przemocy.
- Współdziałanie z Poradnią Psychologiczno – Pedagogiczną w Otwocku, Punktem Konsultacyjnym ds. uzależnień w Otwocku, Policją, Sądem, służbą zdrowia, ośrodkami pomocy społecznej Państwowym Powiatowym Inspektoratem Sanitarnymi oraz innymi instytucjami wspomagającymi pracę szkoły.
- Stałe pogłębianie wiedzy i umiejętności wychowawczych, psychospołecznych nauczycieli w zewnętrznych i wewnętrznych formach doskonalenia zawodowego.
Przewidywane efekty
- Poprawa frekwencji uczniów.
- Mniejszy wskaźnik agresji i przemocy wśród uczniów.
- Lepsze relacje między uczniami – nauczycielami – rodzicami.
- Głębsze zrozumienie problemów wszelkich uzależnień przez uczniów i rodziców.
- Ograniczenie zjawiska eksperymentowania ze środkami psychoaktywnym.
- Wyrobienie umiejętności radzenia sobie z sytuacjami problemowymi i konfliktowymi w szkole oraz w domu.
- Wyrobienie postaw społecznie pożądanych nastawionych na współdziałanie i drugiego człowieka.
- Udoskonalenie wiedzy i umiejętności nauczycieli w zakresie stosowania różnorodnych form pomocy.
- Zwiększenie ilości uczniów i rodziców korzystających ze wsparcia instytucji profesjonalnych w przypadku zaistniałych problemów.
- Ustrzeżenie młodzieży przed popełnianiem drastycznych dla ich przyszłego życia błędów.
- Zwiększenie współpracy szkoły z rodzicami.
Ewaluacja
- Ankiety ewaluacyjne.
- Rozmowy z nauczycielami i rodzicami.
- Obserwacja zachowań.
- Analiza dokumentów.
Postanowienia końcowe
- Program profilaktyczny jest zgodny z programem wychowawczym szkoły.
- Program profilaktyczny będzie poddawany systematycznej ewaluacji i modyfikowany w zależności od występujących problemów i oczekiwań rodziców, uczniów, nauczycieli.
Od początku realizacji kampanii, w lekcjach wychowawczych wzięło udział o 1200 uczniów.
Więcej: http://www.otwock.pl/podpisanie-listu-intencyjnego,ne,mg,6,1203